Tekstgrootte
Wij werken op de Oranje Nassauschool met het leerstofjaarklassensysteem. Leerlingen van een bepaalde leeftijd vormen daarbij een jaargroep. Iedere groep krijgt een eigen aanbod van leerstof, waarbij in de groepen 1/2 steeds rondom bepaalde thema's en in de groepen 3 t/m 8 vooral vanuit de onderwerpen van de methodes wordt gewerkt. Bij het aanbieden van de leerstof streven we de referentieniveaus na, zoals die zijn beschreven in de Wet op het primair onderwijs.
Naast de aandacht voor het cognitieve gedeelte is er ook voldoende aandacht voor de creatieve vakken.
Wij hebben de organisatie van ons onderwijs ingericht volgens de ideeën van effectief en adaptief onderwijs. Dat wil zeggen: onderwijs dat past bij de ontwikkeling van het kind. Flexibiliteit en kindgerichtheid zien wij als belangrijke kenmerken van onze school. Niet alleen het systeem, maar ook de mogelijkheden van uw kind geven richting aan het onderwijs voor uw kind.
Om tegemoet te komen aan de verschillen tussen kinderen vindt er in de groepen gedifferentieerde instructie plaats. Tijdens de dag zijn er geplande instructiemomenten voor kinderen die (extra) instructie nodig hebben. We noemen dit verlengde instructie. De instructie vindt plaats aan een hiervoor bestemde instructietafel. Met deze geplande instructiemomenten willen wij preventief werken en proberen we leerproblemen te voorkomen. Per groep wordt er in ieder geval op 3 niveaus instructie gegeven. De inhoud van de stof is gelijk, de instructieduur en de hoeveelheid en moeilijkheidsgraad van de verwerking wordt afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. De groepsplannen en de huidige onderwijsleermethodes zijn hierop afgestemd.
Steeds zullen wij, in overleg met de ouders, proberen de kinderen zo in te delen en de leerstof zo aan te bieden, dat de kinderen qua ontwikkeling het best tot hun recht komen.
Het volgen van uw kind via observatielijsten (gr.1/2) en het leerlingvolgsysteem (gr.1 t/m 8) speelt daarbij een grote rol.